donderdag 16 april 2009

Flavour shaker

Een vriendin van mij had bij V&D een Jamie Oliver Flavour Shaker aangeschaft. Waarom heeft ze niet verteld, veel van koken houdt ze in ieder geval niet, ze had hem nooit gebruikt.
Ik had haar een dienst bewezen en ze vroeg of ik het ding wilde hebben. Nou had ik bij AH al eens wat Jamie Oliver dingetjes gezien waar ik niet bepaald van onder de indruk was. Ik snap bv niet waarom een Jamie Oliver vergiet beter zou zijn dan een gewoon vergiet van Ikea of van Blokker. Een stuk duurder is het in ieder geval wel.
Maar dit had ik nog nooit gezien. Het is een soort kegelvormig apparaatje dat je kunt openmaken, de onderkant is een kunststof bakje met daarin een keramische bal ter grootte van een flinke knikker, de bovenkant is van geborsteld roestvrij staal met rubber strips voor de houvast.
Met dat apparaatje kun je van alles doen (volgens het boekje). Je kunt er pesto en dressings mee maken , peperkorrels mee fijnmalen en ook pijnboompitten en zelfs koffiebonen.
Ik vond dat ik het maar direct moest proberen en ik heb pesto gemaakt.
Eerst heb ik wat zwarte peperkorrels met een snufje zout in het ding gedaan, het balletje erop gelegd en 10 seconden flink geschud.
Daarna een flinke eetlepel licht geroosterde pijnboompitten en een half teentje knoflook met een heel klein beetje olijfolie en dat tot moes geschud.
Vervolgens heb ik mijn basilicum plantje gekortwiekt en de blaadjes in de shaker gedaan.
Toen dat tot moes was geschud maakte ik de shaker open en het aroma kwam me tegemoet!
Dat is nog eens wat anders dan pesto uit een potje. Ik heb de massa overgedaan in een schaaltje, wat parmezaanse kaas erdoor gedaan, een paar lepeltjes door de sladressing geroerd en de rest in de koelkast gezet. De shaker kan na gebruik in de afwasmachine in de bovenste korf maar hij is ook met de hand gemakkelijk te reinigen. Voorafgaand aan het reinigen kun je nog even het keramische balletje aflikken,
Het maakt wel een hoop lawaai als je bezig bent maar dat is secondenwerk.
De volgende keer ga ik proberen of ik er boemboe's mee kan maken of kruidenpasta voor een Indiaas gerecht.

1 opmerking:

  1. Soms maak ik de pesto in mijn marmeren Genovese vijzel met houten stamper. De houten stamper aflikken geeft zo'n eng gevoel aan je tong. Soms maak ik hem in zo'n electrisch blendertje, maar daarmee verschroei je eigenlijk de aroma's, en dat vlijmscherpe mes aflikken is pure horror. I'm all for het keramische balletje. Pukka!

    BeantwoordenVerwijderen